Μέρος 4: «Η Μηχανική Πλατφόρμα της FW47 – Η τέχνη της απόκρισης»

Μέρος 4: «Η Μηχανική Πλατφόρμα της FW47 – Η τέχνη της απόκρισης»

🏁 RACE RADIO - Ακούστε το Άρθρο
1x
Έτοιμο για ανάγνωση



Μέρος 4: «Η Μηχανική Πλατφόρμα της FW47 – Η τέχνη της απόκρισης»

Ανάρτηση, γεωμετρία, έλεγχος κλίσης, απορρόφηση φορτίων

Στη Formula 1, η ανάρτηση ενός μονοθεσίου δεν είναι απλώς ζήτημα “άνεσης”. Είναι το θεμέλιο της μηχανικής πρόσφυσης, της απόκρισης στις αλλαγές φορτίου, και της αεροδυναμικής σταθερότητας.

Η FW47 αποτελεί το πρώτο μονοθέσιο της Williams που διαθέτει πλήρως σχεδιασμένη ανάρτηση με βάση τις απαιτήσεις του νέου κανονιστικού πλαισίου για ground effect, και όχι αναγκαστική προσαρμογή προηγούμενων λύσεων.

🧩 Γεωμετρία εμπρός ανάρτησης

Η Williams διατήρησε το pushrod σύστημα μπροστά, αλλά με τροποποιημένη γεωμετρία:

  • Οι άνω και κάτω βραχίονες (wishbones) έχουν μικρότερη διαμήκη απόσταση μεταξύ τους, βελτιώνοντας την αντίδραση σε αλλαγές camber και pitch.
  • Οι συνδέσεις (rockers και damper mounts) είναι τοποθετημένες εσωτερικά σε σφιχτό σασί, για καλύτερη αεροδυναμική καθαρότητα και χαμηλό κέντρο βάρους.
  • Το pivot των βραχιόνων επιτρέπει προοδευτική απόκριση υπό πίεση, διατηρώντας τον έλεγχο στο τιμόνι κατά τη διάρκεια έντονων φρεναρισμάτων ή στροφών.

Σκοπός ήταν η FW47 να έχει καλύτερη αρχική πρόσφυση κατά την είσοδο στη στροφή – ένα από τα βασικά αδύναμα σημεία της FW46.

🛞 Πίσω ανάρτηση – έλεγχος της αποφόρτισης

Στο πίσω μέρος, το σύστημα παραμένει pullrod με πλήρως νέες γεωμετρίες:

  • Η ανάρτηση τοποθετείται χαμηλότερα στο κιβώτιο, με στόχο τον καθαρό αεροδυναμικό διάδρομο προς τον διαχύτη.
  • Οι βραχίονες είναι σχεδιασμένοι ώστε να μην παρεμβαίνουν στη ροή από τα sidepods και το πάτωμα – προτεραιότητα δίνεται στο ground effect.
  • Η γεωμετρία εξασφαλίζει αντίσταση στην αποφόρτιση του πίσω άξονα κατά την επιτάχυνση, μειώνοντας την απώλεια πρόσφυσης.

Η FW47 δεν “κάθεται” υπερβολικά πίσω κατά την έξοδο της στροφής όπως ο προκάτοχός της – κρατά την πίσω πτέρυγα ενεργή και τη μετάδοση σταθερή.

⚙️ Αντι-dive & anti-squat: Καθορίζοντας τη συμπεριφορά στο φρενάρισμα

Η Williams βελτίωσε τις παραμέτρους anti-dive (αντι-βύθιση) και anti-squat (αντι-βύθιση πίσω) ώστε να πετύχει:

  • Πιο σταθερό ύψος πλαισίου σε ακραία φορτία
  • Λιγότερη μεταφορά βάρους εμπρός/πίσω
  • Σταθερή λειτουργία του ground effect υπό φρενάρισμα και επιτάχυνση

Σε απλά λόγια; Το μονοθέσιο δεν αλλάζει στάση τόσο βίαια, και η ροή κάτω από αυτό παραμένει ενεργή – γεγονός καθοριστικό για αεροδυναμική απόδοση.

🛏️ Heave Springs & Torsion Bars – Ο έλεγχος της κατακόρυφης κίνησης

Ένα κρίσιμο στοιχείο της FW47 είναι το σύστημα ελέγχου κάθετης ταλάντωσης (heave):

  • Η Williams σχεδίασε έναν νέο ενεργό μηχανισμό ελατηρίου heave, συνδεδεμένο με τους δύο τροχούς του κάθε άξονα.
  • Το heave spring απορροφά τα κάθετα φορτία χωρίς να επηρεάζει την πλευρική στήριξη (roll).
  • Η παρουσία anti-roll bars ρυθμιζόμενης δυσκαμψίας επιτρέπει προσαρμογή σε διαφορετικούς τύπους πίστας.

Το αποτέλεσμα είναι ένα μονοθέσιο που δεν “χοροπηδάει”, ακόμα και σε απαιτητικές επιφάνειες όπως στο Austin ή στην Suzuka.

🔍 Η πλατφόρμα ως αεροδυναμική βάση

Η μηχανική πλατφόρμα της FW47 (το ύψος, η σκληρότητα, το “στήσιμο”) είναι πλέον συντονισμένη με το πάτωμα και τα αεροδυναμικά μέρη. Η ανάρτηση δεν είναι πια εμπόδιο για το αεροδυναμικό performance – είναι το υπόβαθρό του.

Αυτό επιτρέπει:

  • Μικρότερες διαφορές ride height
  • Προβλεψιμότητα στην είσοδο και έξοδο στροφής
  • Βελτιωμένη διαχείριση ελαστικών, αφού η επαφή με το οδόστρωμα παραμένει πιο σταθερή

🏁 Συμπέρασμα

Η ανάρτηση της FW47 δείχνει την αλλαγή νοοτροπίας: όχι πια “patchwork” πάνω σε ένα concept τρίτων, αλλά μία μηχανική λύση από το μηδέν, σχεδιασμένη να συνεργάζεται με το σασί και την αεροδυναμική φιλοσοφία.

Είναι αυτή η πλατφόρμα που επιτρέπει στη Williams να αρχίσει ξανά να “στέκεται στα πόδια της” – κυριολεκτικά και μεταφορικά.

Comments

Related Articles

Williams 2025: Ανάσταση και Αίνιγμα
6, AUG

Williams 2025: Ανάσταση και Αίνιγμα

Georgios Balatzis 0
Read More
Aston Martin F1: Γιατί οι Οδηγοί της «Δουλεύουν» Περισσότερο το Τιμόνι; 🤔🏎️
2, JUN

Aston Martin F1: Γιατί οι Οδηγοί της «Δουλεύουν» Περισσότερο το Τιμόνι; 🤔🏎️

Georgios Balatzis 0
Read More
🏁 F1 2025 - Imola GP 💨 Η Mercedes και η
22, MAY

🏁 F1 2025 - Imola GP 💨 Η Mercedes και η "βρωμιά" στον αέρα: Τεχνική ματιά στις αναβαθμίσεις της W16

Georgios Balatzis 0
Read More