Μέρος 7: «Η Μάχη με την Τριβή – Φρένα, Ελαστικά και Κατανομή Βάρους στη FW47»

Μέρος 7: «Η Μάχη με την Τριβή – Φρένα, Ελαστικά και Κατανομή Βάρους στη FW47»

🏁 RACE RADIO - Ακούστε το Άρθρο
1x
Έτοιμο για ανάγνωση

Μέρος 7: «Η Μάχη με την Τριβή – Φρένα, Ελαστικά και Κατανομή Βάρους στη FW47»

Διαχείριση πέδησης, συμπεριφορά ελαστικών και ισορροπία μονοθεσίου

Τα φρένα και τα ελαστικά στη Formula 1 είναι τα μόνα συστήματα που έρχονται σε άμεση επαφή με τον δρόμο. Δεν υπάρχει “απόδοση” χωρίς πρόσφυση, και δεν υπάρχει πρόσφυση χωρίς σωστή ισορροπία βάρους και σωστή θερμική διαχείριση. Η FW47 έχει κάνει σημαντικά βήματα προόδου και σε αυτόν τον τομέα.

🛞 Pirelli 18" – Νέα προσέγγιση στην εργονομία των ελαστικών

Η Williams αντιμετώπισε πρόβλημα τα προηγούμενα χρόνια με την υπερθέρμανση και τη φθορά των ελαστικών. Στην FW47:

  • Η γεωμετρία της ανάρτησης και η κατανομή βάρους συνεργάζονται ώστε να διατηρούν συμμετρικές θερμοκρασίες ανά άξονα.
  • Το τιμόνι διαθέτει on-the-fly ελέγχους για tyre energy mapping, επιτρέποντας στον οδηγό να αλλάζει τη “βία” με την οποία στρίβει ή φρενάρει.
  • Οι νέες καμπύλες απόκρισης στις αλλαγές camber/toe επιτρέπουν στα ελαστικά να “δουλεύουν” σε μεγαλύτερο εύρος θερμοκρασιών χωρίς απώλεια πρόσφυσης.

Ειδικά σε αγώνες με υψηλή φθορά (π.χ. Βαρκελώνη, Μόντρεαλ), η FW47 μπορεί να διατηρεί τα ελαστικά εντός λειτουργικού παραθύρου (working window) για περισσότερους γύρους.

🛑 Πέδηση – Πλήρης ενσωμάτωση και αξιοπιστία

Το σύστημα φρένων της FW47 είναι πλήρως προσαρμοσμένο στις ιδιαιτερότητες των 18” τροχών και των carbon-κεραμικών δίσκων:

  • Carbon-carbon δίσκοι Brembo 6-piston με μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής
  • Βελτιωμένο ducting για αεροδυναμική ψύξη χωρίς drag penalty
  • Δυνατότητα αλλαγής brake balance κατά τον γύρο, ανάλογα με τις φάσεις φόρτισης/εκφόρτισης της MGU-K

Η σταθερότητα του φρεναρίσματος είναι κρίσιμη για τον έλεγχο της θερμοκρασίας των εμπρός ελαστικών — κάτι στο οποίο η Williams υστερούσε τα προηγούμενα χρόνια. Η FW47 πλέον δεν υπερθερμαίνει τα εμπρός ελαστικά μετά από συνεχόμενα βαριά φρεναρίσματα.

⚖️ Κατανομή βάρους – Εργαλείο στρατηγικής

Η Williams κατάφερε φέτος να πιάσει το ελάχιστο επιτρεπόμενο βάρος (796 kg), κάτι που της επιτρέπει να χρησιμοποιήσει έως και 7-9 kg ballast για προσαρμογή:

  • Η θέση του έρματος επηρεάζει το yaw και pitch balance
  • Η μεταφορά βάρους εμπρός/πίσω επηρεάζει τη διαχείριση των ελαστικών σε stint
  • Η θέση του έρματος μπορεί να μεταβληθεί μεταξύ αγώνων, προσφέροντας μοναδική προσαρμοστικότητα

Η FW47 είναι πλέον ενεργό εργαλείο στρατηγικής – και όχι μονοθέσιο με σταθερή, μη ελεγχόμενη κατανομή μάζας όπως παλαιότερα.

🔍 Σύνοψη τεχνικής προσέγγισης

  • Φρένα + ERS + MGU-K συνεργάζονται σε κάθε φάση πέδησης
  • Θερμική διαχείριση των ελαστικών παρακολουθείται σε πραγματικό χρόνο και επηρεάζεται από το στήσιμο
  • Κατανομή βάρους χρησιμοποιείται πλέον ως μέσο fine-tuning για κάθε πίστα

🏁 Συμπέρασμα

Η FW47 δεν φθείρει, δεν υπερθερμαίνει, δεν υποφέρει — και όλα αυτά ξεκινούν από τη διαχείριση της επαφής με την άσφαλτο. Φρένα, ελαστικά και βάρος δεν είναι πλέον “παθητικές μεταβλητές” — είναι ενεργά εργαλεία ελέγχου και ρύθμισης.

Η Williams έχει πλέον ένα μονοθέσιο που μπορεί να ανταποκριθεί δυναμικά σε κάθε σενάριο αγώνα — και όχι απλώς να επιβιώσει σε αυτό.

Κλείνουμε τη σειρά με το Μέρος 8: Συγκρίσεις, Καινοτομίες & Συμπεράσματα

Comments

Related Articles

Williams 2025: Ανάσταση και Αίνιγμα
6, AUG

Williams 2025: Ανάσταση και Αίνιγμα

Georgios Balatzis 0
Read More
Aston Martin F1: Γιατί οι Οδηγοί της «Δουλεύουν» Περισσότερο το Τιμόνι; 🤔🏎️
2, JUN

Aston Martin F1: Γιατί οι Οδηγοί της «Δουλεύουν» Περισσότερο το Τιμόνι; 🤔🏎️

Georgios Balatzis 0
Read More
🏁 F1 2025 - Imola GP 💨 Η Mercedes και η
22, MAY

🏁 F1 2025 - Imola GP 💨 Η Mercedes και η "βρωμιά" στον αέρα: Τεχνική ματιά στις αναβαθμίσεις της W16

Georgios Balatzis 0
Read More