Μέρος 7: «Η Μάχη με την Τριβή – Φρένα, Ελαστικά και Κατανομή Βάρους στη FW47»
Διαχείριση πέδησης, συμπεριφορά ελαστικών και ισορροπία μονοθεσίου
Τα φρένα και τα ελαστικά στη Formula 1 είναι τα μόνα συστήματα που έρχονται σε άμεση επαφή με τον δρόμο. Δεν υπάρχει “απόδοση” χωρίς πρόσφυση, και δεν υπάρχει πρόσφυση χωρίς σωστή ισορροπία βάρους και σωστή θερμική διαχείριση. Η FW47 έχει κάνει σημαντικά βήματα προόδου και σε αυτόν τον τομέα.
🛞 Pirelli 18" – Νέα προσέγγιση στην εργονομία των ελαστικών
Η Williams αντιμετώπισε πρόβλημα τα προηγούμενα χρόνια με την υπερθέρμανση και τη φθορά των ελαστικών. Στην FW47:
- Η γεωμετρία της ανάρτησης και η κατανομή βάρους συνεργάζονται ώστε να διατηρούν συμμετρικές θερμοκρασίες ανά άξονα.
- Το τιμόνι διαθέτει on-the-fly ελέγχους για tyre energy mapping, επιτρέποντας στον οδηγό να αλλάζει τη “βία” με την οποία στρίβει ή φρενάρει.
- Οι νέες καμπύλες απόκρισης στις αλλαγές camber/toe επιτρέπουν στα ελαστικά να “δουλεύουν” σε μεγαλύτερο εύρος θερμοκρασιών χωρίς απώλεια πρόσφυσης.
Ειδικά σε αγώνες με υψηλή φθορά (π.χ. Βαρκελώνη, Μόντρεαλ), η FW47 μπορεί να διατηρεί τα ελαστικά εντός λειτουργικού παραθύρου (working window) για περισσότερους γύρους.
🛑 Πέδηση – Πλήρης ενσωμάτωση και αξιοπιστία
Το σύστημα φρένων της FW47 είναι πλήρως προσαρμοσμένο στις ιδιαιτερότητες των 18” τροχών και των carbon-κεραμικών δίσκων:
- Carbon-carbon δίσκοι Brembo 6-piston με μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής
- Βελτιωμένο ducting για αεροδυναμική ψύξη χωρίς drag penalty
- Δυνατότητα αλλαγής brake balance κατά τον γύρο, ανάλογα με τις φάσεις φόρτισης/εκφόρτισης της MGU-K
Η σταθερότητα του φρεναρίσματος είναι κρίσιμη για τον έλεγχο της θερμοκρασίας των εμπρός ελαστικών — κάτι στο οποίο η Williams υστερούσε τα προηγούμενα χρόνια. Η FW47 πλέον δεν υπερθερμαίνει τα εμπρός ελαστικά μετά από συνεχόμενα βαριά φρεναρίσματα.
⚖️ Κατανομή βάρους – Εργαλείο στρατηγικής
Η Williams κατάφερε φέτος να πιάσει το ελάχιστο επιτρεπόμενο βάρος (796 kg), κάτι που της επιτρέπει να χρησιμοποιήσει έως και 7-9 kg ballast για προσαρμογή:
- Η θέση του έρματος επηρεάζει το yaw και pitch balance
- Η μεταφορά βάρους εμπρός/πίσω επηρεάζει τη διαχείριση των ελαστικών σε stint
- Η θέση του έρματος μπορεί να μεταβληθεί μεταξύ αγώνων, προσφέροντας μοναδική προσαρμοστικότητα
Η FW47 είναι πλέον ενεργό εργαλείο στρατηγικής – και όχι μονοθέσιο με σταθερή, μη ελεγχόμενη κατανομή μάζας όπως παλαιότερα.
🔍 Σύνοψη τεχνικής προσέγγισης
- Φρένα + ERS + MGU-K συνεργάζονται σε κάθε φάση πέδησης
- Θερμική διαχείριση των ελαστικών παρακολουθείται σε πραγματικό χρόνο και επηρεάζεται από το στήσιμο
- Κατανομή βάρους χρησιμοποιείται πλέον ως μέσο fine-tuning για κάθε πίστα
🏁 Συμπέρασμα
Η FW47 δεν φθείρει, δεν υπερθερμαίνει, δεν υποφέρει — και όλα αυτά ξεκινούν από τη διαχείριση της επαφής με την άσφαλτο. Φρένα, ελαστικά και βάρος δεν είναι πλέον “παθητικές μεταβλητές” — είναι ενεργά εργαλεία ελέγχου και ρύθμισης.
Η Williams έχει πλέον ένα μονοθέσιο που μπορεί να ανταποκριθεί δυναμικά σε κάθε σενάριο αγώνα — και όχι απλώς να επιβιώσει σε αυτό.
Κλείνουμε τη σειρά με το Μέρος 8: Συγκρίσεις, Καινοτομίες & Συμπεράσματα
Comments