Μέρος 6: «Από τη μηχανή στους τροχούς – Μετάδοση, Υβριδικά Συστήματα & Brake-by-Wire»

Μέρος 6: «Από τη μηχανή στους τροχούς – Μετάδοση, Υβριδικά Συστήματα & Brake-by-Wire»

🏁 RACE RADIO - Ακούστε το Άρθρο
1x
Έτοιμο για ανάγνωση



Μέρος 6: «Από τη μηχανή στους τροχούς – Μετάδοση, Υβριδικά Συστήματα & Brake-by-Wire»

Κιβώτιο ταχυτήτων, ERS, ανάκτηση ενέργειας και σύστημα πέδησης

Η ισχύς από έναν υπερσύγχρονο κινητήρα δεν έχει αξία, αν δεν μεταφέρεται άμεσα, γραμμικά και αξιόπιστα στους πίσω τροχούς. Σε αυτό το σημείο, η FW47 παρουσιάζει ένα εξαιρετικά ενσωματωμένο σύστημα μετάδοσης και ενέργειας, εναρμονισμένο πλήρως με τις απαιτήσεις ενός μονοθεσίου ground effect εποχής.

⚙️ Κιβώτιο ταχυτήτων – Εξοικονόμηση βάρους και αδράνειας

Η Williams χρησιμοποιεί ένα 8τάχυτο ημιαυτόματο κιβώτιο με σύστημα τύπου seamless shift, βασισμένο σε λύση της Mercedes:

  • Το κιβώτιο είναι ενσωματωμένο με τη δομή του διαχύτη, λειτουργώντας και ως αεροδυναμικό εξάρτημα.
  • Επανασχεδιασμένο κέλυφος από ανθρακονήματα και τιτάνιο, με σημαντική εξοικονόμηση βάρους.
  • Η εσωτερική διάταξη μειώνει τις ροπές αδράνειας, βελτιώνοντας την απόκριση στις αλλαγές ρυθμού και την ισορροπία του μονοθεσίου.

Η εσωτερική μηχανική αντοχή έχει βελτιωθεί, με στόχο τις άνετες 4000 χιλιομετρικές χρήσεις χωρίς ανάγκη αλλαγής, εντός κανονισμών.

⚡ ERS: Χαμηλές απώλειες, υψηλή αποδοτικότητα

Το Energy Recovery System της FW47 έχει φτάσει πλέον σε επίπεδο ωριμότητας:

  • Η MGU-K είναι ενσωματωμένη πιο χαμηλά, για χαμηλό CoG και άμεση μετάδοση ισχύος.
  • Η MGU-H, συνδεδεμένη στο τούρμπο, διαχειρίζεται πιο έξυπνα τις μεταβολές πίεσης για να αποφευχθεί το turbo lag.
  • Το control software της Williams επιτρέπει ρυθμιζόμενο deployment ανάλογα με το stint, την πίστα και την κατάσταση του αυτοκινήτου.

Η ενεργειακή ανάκτηση (μέγιστο 2 MJ από MGU-K) και η ανάκτηση μέσω MGU-H βοηθούν τη στρατηγική – π.χ. “harvest mode” στις ζώνες DRS για φόρτιση χωρίς κόστος.

🔋 Μπαταρία (Energy Store)

Η μπαταρία ιόντων λιθίου της FW47 βρίσκεται εντός του monocoque, πίσω από το ρεζερβουάρ καυσίμου:

  • Βελτιωμένη θερμική προστασία
  • Ενισχυμένη καλωδίωση για απώλειες χαμηλότερες του 3%
  • Βελτιστοποίηση διαχείρισης θερμοκρασίας μέσω εσωτερικού mini-κυκλώματος ψύξης

Επιπλέον, η διαχείριση καμπύλης φόρτισης/εκφόρτισης είναι πλήρως παραμετροποιήσιμη ανά οδηγό και session (π.χ. διαφορετικά ρυθμιστικά σε προκριματικά vs. αγώνα).

🛑 Brake-by-Wire – Εξελιγμένη πέδηση με ακρίβεια

Η Williams διαθέτει πλέον ένα από τα πιο σταθερά brake-by-wire συστήματα στο grid:

  • Το πίσω σύστημα πέδησης είναι εντελώς ανεξάρτητο από το εμπρός, και ελέγχεται από λογισμικό που συνεργάζεται με το ERS.
  • Υπάρχει αλγόριθμος υποβοήθησης ανάκτησης ενέργειας που αποφασίζει πότε το φρενάρισμα θα γίνει περισσότερο με MGU-K και πότε με δίσκους.
  • Οι carbon-κεραμικοί δίσκοι (Brembo) έχουν βελτιωμένο φαινόμενο θερμικής σταθερότητας για σταθερότερο feedback στον οδηγό.

Το brake-by-wire επιτρέπει επίσης adjustable brake migration — δηλαδή αλλαγή στην κατανομή πέδησης κατά το φρενάρισμα, βοηθώντας στην είσοδο στροφών.

🧠 Όλα σε συντονισμό

Αυτό που ξεχωρίζει στη FW47 δεν είναι απλώς τα επιμέρους συστήματα, αλλά η ολιστική προσέγγιση στον συντονισμό τους:

  • Το κιβώτιο λειτουργεί σε συγχρονισμό με τις ροές ERS.
  • Το φρενάρισμα δίνει προτεραιότητα στην ανάκτηση ενέργειας όταν δεν χρειάζεται καθαρή ισχύς.
  • Η απώλεια ενέργειας σε μετάδοση και πέδηση έχει ελαχιστοποιηθεί σε ποσοστά κάτω του 6% για όλο το γύρο.

🏁 Συμπέρασμα

Η Williams, για πρώτη φορά εδώ και χρόνια, δεν παλεύει απλώς να ενσωματώσει ένα έτοιμο powertrain – το έχει κάνει μέρος του συνολικού σχεδιασμού. Από την μετάδοση ως το brake-by-wire, η FW47 μετατρέπει την ενέργεια σε απόδοση με προβλεψιμότητα, αποδοτικότητα και ακρίβεια.

Το μονοθέσιο αντιδρά, φρενάρει, μεταδίδει και ανακτά — σαν ένα ζωντανό, διασυνδεδεμένο σύστημα.

Comments

Related Articles

Williams 2025: Ανάσταση και Αίνιγμα
6, AUG

Williams 2025: Ανάσταση και Αίνιγμα

Georgios Balatzis 0
Read More
Aston Martin F1: Γιατί οι Οδηγοί της «Δουλεύουν» Περισσότερο το Τιμόνι; 🤔🏎️
2, JUN

Aston Martin F1: Γιατί οι Οδηγοί της «Δουλεύουν» Περισσότερο το Τιμόνι; 🤔🏎️

Georgios Balatzis 0
Read More
🏁 F1 2025 - Imola GP 💨 Η Mercedes και η
22, MAY

🏁 F1 2025 - Imola GP 💨 Η Mercedes και η "βρωμιά" στον αέρα: Τεχνική ματιά στις αναβαθμίσεις της W16

Georgios Balatzis 0
Read More