Μέρος 2: «Sculpting Speed – Η αεροδυναμική φιλοσοφία της FW47 στο εμπρός τμήμα»

Μέρος 2: «Sculpting Speed – Η αεροδυναμική φιλοσοφία της FW47 στο εμπρός τμήμα»

🏁 RACE RADIO - Ακούστε το Άρθρο
1x
Έτοιμο για ανάγνωση

Μέρος 2: «Sculpting Speed – Η αεροδυναμική φιλοσοφία της FW47 στο εμπρός τμήμα»

Μπροστινή πτέρυγα, μύτη, είσοδοι αέρα και sidepods

Η αεροδυναμική σε ένα σύγχρονο μονοθέσιο της Formula 1 δεν είναι απλώς ένα σύνολο πτερύγων και ροών – είναι η μαθηματική τέχνη τού να “σμιλεύεις” τον αέρα ώστε να παράγει κάθετα φορτία, να μειώνει τις αντιστάσεις, και να σταθεροποιεί το όχημα υπό πίεση. Η FW47 κάνει ένα μεγάλο βήμα προόδου σε αυτόν τον τομέα.

Με γνώμονα την καλύτερη απόδοση σε στροφές υψηλής ταχύτητας, η Williams επανασχεδίασε το εμπρός τμήμα, τις εισαγωγές αέρα, και τις sidepod.

🦅 Μπροστινή πτέρυγα: Ανασχεδιασμένη ακρίβεια

Η μπροστινή πτέρυγα της FW47 είναι τετραπλού στοιχείου (4-element wing) με σημαντική εξέλιξη σε σύγκριση με τη FW46:

  • Οι ακραίες περιοχές (endplates) έχουν μικρή καμπύλη προς τα έξω, δημιουργώντας περιορισμένο outwash — δηλαδή, προσεκτική διοχέτευση αέρα μακριά από τα μπροστινά ελαστικά.
  • Το κεντρικό τμήμα είναι υπερυψωμένο, τροφοδοτώντας τον S-duct και κατευθύνοντας ροή κάτω από το μονοκόκ.
  • Οι επιφάνειες έχουν πιο σύνθετη γεωμετρία: τα flaps είναι πιο λεπτά στις άκρες, πιο παχιά στο κέντρο — για ισορροπία μεταξύ downforce και σταθερότητας υπό yaw.

Η Williams σχεδίασε αυτήν την πτέρυγα όχι μόνο για παραγωγή κάθετης δύναμης, αλλά και για την προετοιμασία του αέρα που κατευθύνεται προς τα sidepods και το πάτωμα.

👃 Μύτη και S-Duct

Η μύτη της FW47 είναι πιο λεπτή και υπερυψωμένη από τη FW45 και έχει μία μόνο στήριξη (single-pylon) που αγγίζει την κύρια επιφάνεια της πτέρυγας. Αυτό επιτρέπει καλύτερη ροή από κάτω και γύρω από τη μύτη.

Πίσω από τη μύτη, η είσοδος του S-duct παίρνει αέρα από το κάτω μέρος της μύτης και τον απελευθερώνει πάνω από το μονοκόκ. Στόχος: εξομάλυνση της ροής πάνω από το cockpit και μείωση της αποκόλλησης.

Η περιοχή της μύτης, που παραδοσιακά δημιουργούσε στροβιλισμούς, έχει πλέον εξελιχθεί σε μια ροϊκά ομαλή ζώνη που συνεργάζεται με τα εμπρός φτερά για σταθερότητα και ροή προς τις πλευρές του μονοθεσίου.

🌀 Είσοδοι αέρα και sidepods

Η πιο εμφανής αλλαγή σε σχέση με τη FW46 είναι οι νέες εισαγωγές αέρα και ο σχεδιασμός των sidepods. Η FW47 υιοθετεί πλήρως τη “downwash” φιλοσοφία τύπου Red Bull:

  • Τα sidepods ξεκινούν με έντονο undercut στο εμπρός μέρος – δημιουργώντας "γείσο" από το οποίο ο αέρας “πέφτει” προς τα κάτω, ακολουθώντας το περίγραμμα του πατώματος.
  • Η επάνω επιφάνεια έχει σχεδιαστεί ως “καταρράκτης”, κατευθύνοντας ροή προς τον διαχύτη πίσω.

Αυτή η γεωμετρία ενισχύει το φαινόμενο Venturi στην κάτω πλευρά του μονοθεσίου, παράγοντας περισσότερη κάθετη δύναμη χωρίς να αυξάνεται το drag.

Επιπλέον, οι εσοχές και τα ανοίγματα πάνω από τα sidepods (louvers) ανοίγουν ή κλείνουν ανάλογα με τις ανάγκες ψύξης, προσφέροντας ευελιξία χωρίς να διαταράσσουν τη ροή.

🔍 Στόχος: Αεροδυναμική ισορροπία και σταθερότητα

Όλες αυτές οι αλλαγές δεν έγιναν για χάρη της εμφάνισης. Ο James Vowles και το τεχνικό επιτελείο ήθελαν ένα μονοθέσιο που να είναι:

  • Πιο σταθερό σε στροφές υψηλής ταχύτητας
  • Πιο “ήρεμο” σε ακραίες γωνίες yaw (π.χ. αλλαγές κατεύθυνσης)
  • Πιο ικανό να διαχειριστεί τα ελαστικά (λιγότερη ολίσθηση = λιγότερη υπερθέρμανση)

Οι αλλαγές στο εμπρός τμήμα και τα sidepods συνεργάζονται για να επιτύχουν ομαλή μετάβαση ροής από το εμπρός στο πίσω μέρος, και συνεπώς μία πιο ουδέτερη και προβλέψιμη συμπεριφορά.

🏁 Επίλογος

Η Williams δεν επιδίωξε επανάσταση – αλλά μία προσεκτικά σχεδιασμένη εξέλιξη. Η μπροστινή πτέρυγα και τα sidepods της FW47 δεν είναι οι πιο ριζοσπαστικές στο grid, αλλά δουλεύουν συντονισμένα για να εξαλείψουν αδυναμίες του παρελθόντος.

Για πρώτη φορά, το μονοθέσιο φαίνεται να έχει συνοχή στη ροή του αέρα από εμπρός έως πίσω. Και αυτό είναι θεμέλιο για αξιοπιστία, προβλεψιμότητα και τελικά απόδοση στον αγώνα.

Comments

Related Articles

Williams 2025: Ανάσταση και Αίνιγμα
6, AUG

Williams 2025: Ανάσταση και Αίνιγμα

Georgios Balatzis 0
Read More
Aston Martin F1: Γιατί οι Οδηγοί της «Δουλεύουν» Περισσότερο το Τιμόνι; 🤔🏎️
2, JUN

Aston Martin F1: Γιατί οι Οδηγοί της «Δουλεύουν» Περισσότερο το Τιμόνι; 🤔🏎️

Georgios Balatzis 0
Read More
🏁 F1 2025 - Imola GP 💨 Η Mercedes και η
22, MAY

🏁 F1 2025 - Imola GP 💨 Η Mercedes και η "βρωμιά" στον αέρα: Τεχνική ματιά στις αναβαθμίσεις της W16

Georgios Balatzis 0
Read More