Racing Point RP20: Το «ροζ βέλος» της Formula 1
Η σεζόν του 2020 έμεινε στην ιστορία της Formula 1 για πολλούς λόγους, αλλά ένα από τα πιο πολυσυζητημένα μονοθέσια εκείνης της χρονιάς ήταν το Racing Point RP20. Με το χαρακτηριστικό ροζ χρώμα και τις τεχνικές του ομοιότητες με τη Mercedes W10, το RP20 κέρδισε το παρατσούκλι «Pink Mercedes» και προκάλεσε συζητήσεις, αντιπαραθέσεις και το σημαντικότερο τις πρώτες μεγάλες επιτυχίες της ομάδας.
Σχεδιαστική φιλοσοφία
Η Racing Point παρουσίασε το RP20 ως εξέλιξη του RP19, ωστόσο από την πρώτη στιγμή έγινε εμφανές ότι το νέο μονοθέσιο θύμιζε έντονα τη Mercedes W10 της προηγούμενης χρονιάς.
Η ομάδα επέμενε ότι όλα τα σχέδια είχαν γίνει εσωτερικά, αξιοποιώντας μεν την ίδια μονάδα ισχύος και κιβώτιο με τη Mercedes, αλλά με δική της ερμηνεία στους αεροδυναμικούς κανόνες.
Το αποτέλεσμα ήταν ένα μονοθέσιο που ισορροπούσε ανάμεσα στη σταθερότητα και την ταχύτητα, με σημαντική έμφαση στην αεροδυναμική απόδοση. Χαρακτηριστικά παραδείγματα ήταν η πιο λεπτή μύτη με ενσωματωμένο S-duct, τα νέα εμπρός φτερά με βαθύτερες κεντρικές ζώνες και η εξέλιξη των sidepods στη διάρκεια της χρονιάς.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Το RP20 στηρίχτηκε στην απόλυτη τεχνογνωσία της Mercedes όσον αφορά τον κινητήρα, διαθέτοντας το υβριδικό σύνολο Mercedes-AMG F1 M11 EQ Performance, έναν 1,6 λίτρων V6 turbo με δύο ηλεκτροκινητήρες ανάκτησης ενέργειας.
- Ισχύς: ~ 740 ίπποι από τον θερμικό κινητήρα + ~ 161 ίπποι από το υβριδικό σύστημα.
- Κιβώτιο: 8 σχέσεων, ημιαυτόματο με paddles.
- Ανάρτηση: Εμπρός push-rod, πίσω pull-rod, και στις δύο περιπτώσεις διπλά ψαλίδια.
- Φρένα: Δισκόφρενα από ανθρακονήματα, με brake-by-wire στο πίσω άξονα.
- Βάρος: 746 κιλά μαζί με τον οδηγό.
- Ελαστικά: Pirelli P Zero (στεγνό) και Cinturato (βροχή).
Η βάση ήταν ένα μονοκόκ πλαίσιο από ανθρακονήματα, με την ακαμψία και την ασφάλεια που απαιτεί η κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Αντιπαραθέσεις και κυρώσεις
Η επιτυχία του RP20 συνοδεύτηκε από αμφισβήτηση. Η Renault κατέθεσε ένσταση κατά της νομιμότητας του μονοθεσίου, επικεντρώνοντας στους αεραγωγούς των φρένων που έμοιαζαν πανομοιότυποι με της Mercedes W10. Η FIA έκρινε ότι όντως είχαν χρησιμοποιηθεί δεδομένα που δεν ανήκαν αποκλειστικά στη Racing Point.
Η ομάδα τιμωρήθηκε με πρόστιμο και αφαίρεση 15 βαθμών στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, γεγονός που στέρησε την τρίτη θέση στη βαθμολογία, παρότι σε απόδοση είχε ξεκάθαρα το τρίτο ταχύτερο πακέτο.
Επιτυχίες στην πίστα
Παρά τις διαμάχες, το RP20 έγραψε ιστορία για τη Racing Point:
- Lance Stroll: κατέκτησε την πρώτη pole position της ομάδας στο GP Τουρκίας.
- Sergio Pérez: χάρισε στη Racing Point την πρώτη της νίκη στο GP Sakhir, σε μια εμφάνιση που τον καθιέρωσε και του άνοιξε τον δρόμο για μετέπειτα καριέρα στη Red Bull.
Η σεζόν ολοκληρώθηκε με την Racing Point στην 4η θέση στους Κατασκευαστές, αλλά με επιδόσεις που απέδειξαν πως το μονοθέσιο μπορούσε να σταθεί επάξια δίπλα στις κορυφαίες ομάδες.
Κληρονομιά του RP20
Το RP20 ήταν το τελευταίο μονοθέσιο της Racing Point πριν η ομάδα μετατραπεί σε Aston Martin F1 Team το 2021.
Αν και συνοδεύτηκε από αμφιλεγόμενες στιγμές, η απόδοσή του αποτέλεσε το πρώτο μεγάλο βήμα για τη μεταμόρφωση της ομάδας σε μια πιο σοβαρή και ανταγωνιστική δύναμη στο grid.
Σήμερα, το RP20 θυμίζει πως με τις σωστές τεχνικές επιλογές και στρατηγικές συνεργασίες, μια «μεσαία» ομάδα μπορεί να ταράξει τα νερά της Formula 1 και να διεκδικήσει βάθρα, νίκες και το σημαντικότερο το σεβασμό.
Comments