⚙️ SF-25 Μέρος 3ο: Κινητήρας, Υβριδικό Σύστημα και Μετάδοση – Η Καρδιά και ο Εγκέφαλος της Ferrari

⚙️ SF-25 Μέρος 3ο: Κινητήρας, Υβριδικό Σύστημα και Μετάδοση – Η Καρδιά και ο Εγκέφαλος της Ferrari

🏁 RACE RADIO - Ακούστε το Άρθρο
1x
Έτοιμο για ανάγνωση



⚙️ SF-25 Μέρος 3ο: Κινητήρας, Υβριδικό Σύστημα και Μετάδοση – Η Καρδιά και ο Εγκέφαλος της Ferrari

Ένα από τα πιο κρίσιμα – και συχνά «αόρατα» – κομμάτια ενός μονοθεσίου Formula 1 είναι το power unit. Η Ferrari SF-25 δεν έκανε επανάσταση λόγω των κανονισμών που παγώνουν την εξέλιξη, αλλά έκανε κάτι εξίσου σημαντικό: εξευγενιζει και ισορρόπησε κάθε στοιχείο του συστήματος, από τον V6 ως τα software maps.

Σε αυτό το μέρος αναλύουμε:

  • Το υβριδικό σύστημα της Ferrari και πώς εξελίχθηκε
  • Την ψύξη και τη συμβατότητα με το αεροδυναμικό πακέτο
  • Το σύστημα μετάδοσης και πώς στηρίζει τη δομή και τη συμπεριφορά του μονοθεσίου

🔋 Υβριδικό Σύστημα (ERS): Ηλεκτρική Ισχύς με Ακρίβεια

Το SF-25 κινείται από τον Ferrari 066/10 κινητήρα:

  • 1.6 λίτρων V6 turbocharged, με split-turbo διάταξη (συμπιεστής και τουρμπίνα σε διαφορετικές πλευρές)
  • Σύστημα MGU-H που ανακτά ενέργεια από την τουρμπίνα και μπορεί να επιταχύνει τον άξονα ➜ μηδενίζοντας turbo lag
  • Σύστημα MGU-K που αποθηκεύει και απελευθερώνει μέχρι 120 kW ισχύος
  • Μπαταρία λιθίου, ικανή να αποδώσει 4 MJ ανά γύρο

📊 Η εξέλιξη δεν αφορά το hardware (που είναι παγωμένο), αλλά την εσωτερική λειτουργία:

  • Χαρτογραφήσεις ERS με καλύτερη ροή ισχύος στη διάρκεια του γύρου
  • Στρατηγικές ανάκτησης που επιτρέπουν πλήρες deployment σε όλες τις ευθείες
  • Βελτιώσεις στην αξιοπιστία (ιδιαίτερα στα ηλεκτρονικά) για αποφυγή “clipping” φαινομένων

🔧 Η Ferrari στόχευσε στο να κάνει την ισχύ προβλέψιμη και ρευστή, ιδανική για οδηγούς σαν τον Hamilton που βασίζονται στην αίσθηση του δεξιού ποδιού για απόλυτο έλεγχο.

🌡️ Ψύξη και Ενσωμάτωση με το Αμάξωμα

Η αλλαγή στις εισαγωγές αέρα και στα sidepods δεν έγινε μόνο για λόγους αεροδυναμικής, αλλά και για να επιτρέψει καλύτερη ψύξη χωρίς συμβιβασμούς.

Η Ferrari:

  • Αφαίρεσε τα μικρά «βράγχια» γύρω από το cockpit που χρησιμοποιούσε το 2024
  • Μετατόπισε τους εναλλάκτες θερμότητας σε offset διάταξη, αντί για το V-shape παλαιότερων χρόνων
  • Άφησε περισσότερο όγκο μπροστά από τα radiators για ομαλότερη ροή και καλύτερο packaging

📌 Το αποτέλεσμα;

  • Καλύτερη θερμική σταθερότητα ➜ λιγότερες ανάγκες για ανοίγματα στο bodywork
  • Πιο αποδοτική λειτουργία κινητήρα ακόμα και σε ζεστές πίστες όπως η Βαρκελώνη ή το Κατάρ

🛞 Παραγωγή Ισχύος & Ομαλότητα

Παρά τους περιορισμούς, οι μηχανικοί κατάφεραν να βελτιώσουν:

  • Την ροπή στο μεσαίο φάσμα στροφών, κρίσιμο για έξοδο από αργές στροφές
  • Την αλληλεπίδραση ICE και MGU-K, ώστε να μην υπάρχουν απότομα peaks ή ξαφνικές μειώσεις ισχύος
  • Την απόκριση του γκαζιού, κάνοντάς την ομαλή, χωρίς «σκαλοπάτια»

🎯 Ο στόχος: Ένα power unit που «ακούει» τον οδηγό και προσφέρει προβλεψιμότητα, ειδικά σε φάσεις όπως trail braking ή part-throttle εξόδους.

⚙️ Μετάδοση & Κιβώτιο Ταχυτήτων

Η Ferrari χρησιμοποιεί ένα 8τάχυτο seamless gearbox κατασκευασμένο in-house, με:

  • Κέλυφος από ανθρακονήματα, που είναι ταυτόχρονα φέρων δομικό στοιχείο
  • Άξονες και γρανάζια τιτανίου ή ειδικού ατσαλιού
  • Hydraulic differential, πλήρως ρυθμιζόμενο από τον οδηγό (σε φάσεις entry/mid/exit)
  • Διασύνδεση με το ERS και το σύστημα φρένων (brake-by-wire)

🧠 Όταν το MGU-K φρενάρει, το BBW προσθέτει ή μειώνει πίεση στα πίσω φρένα για να διατηρήσει ομοιογένεια στο φρενάρισμα. Το SF-25 δεν εμφανίζει πλέον τα “γρυλίσματα” που ακούγαμε το 2022-23 – κάτι που δείχνει υψηλή συνεννόηση των υποσυστημάτων.

🔄 Μετάδοση και Αεροδυναμική Ενσωμάτωση

Το κιβώτιο δεν είναι απλώς ένα μηχανικό στοιχείο. Είναι:

  • Δομικό τμήμα του πλαισίου (πάνω του στηρίζεται η ανάρτηση)
  • Αεροδυναμικό εμπόδιο (ή εργαλείο αν σχεδιαστεί σωστά)
  • Κρίσιμο για το μήκος του πίσω μέρους, που επηρεάζει την κατανομή βάρους

Η Ferrari επέλεξε ένα πιο μακρύ κιβώτιο από τη Mercedes, θέλοντας να δώσει προτεραιότητα σε ροή αέρα και σταθερότητα, εις βάρος ίσως της απόλυτης συμπίεσης. Η Red Bull, αντίθετα, έχει το πιο κοντό πίσω μέρος στο grid, κάτι που δίνει εξαιρετική απόκριση αλλά απαιτεί πολύ υψηλή ακρίβεια ρύθμισης.

🧠 Έλεγχος & Λογισμικό

Όλα τα παραπάνω ενορχηστρώνονται από το standard ECU της FIA, αλλά η Ferrari “γράφει” τη δική της ενορχήστρωση:

  • Λογισμικό για shifting, deployment και anti-stall
  • Custom maps για διαφορικό, engine braking και ενεργειακή διαχείριση
  • Αναβαθμίσεις software μέσα στη σεζόν (π.χ. νέα mapping για καλύτερη απόδοση στη Monza ή στη Suzuka)

Το SF-25 έχει εξελιχθεί ώστε ο οδηγός να “κουμπώνει” με το μονοθέσιο από τον πρώτο γύρο. Κάθε πάτημα στο γκάζι, κάθε φρενάρισμα, κάθε downshift — όλα ανταποκρίνονται με χειρουργική ακρίβεια.

🧮 Σύγκριση με Ανταγωνιστές

Ομάδα

PU

Χαρακτηριστικά

Ferrari

066/10

Ισορροπημένη ισχύς, άριστη απόκριση, ευελιξία σε ρύθμιση

Mercedes

AMG HPP

Εξαιρετική αξιοπιστία, αποδοτικό MGU-H, σταθερότητα

Red Bull

RBPT-Honda

Εκρηκτική απόδοση, πολύ αποδοτικό ERS, “καλοκουρδισμένο” deployment

Και οι τρεις είναι σχεδόν ισόπαλοι σε απόλυτη ιπποδύναμη 🔥, όμως η ποιότητα στην παράδοση ισχύος είναι που κάνει τη διαφορά — και εκεί το SF-25 δεν έχει τίποτα να ζηλέψει.

🔜 Στο επόμενο και τελευταίο άρθρο (ΜΕΡΟΣ 4): Θα αναλύσουμε πώς η SF-25 συμπεριφέρεται με τα ελαστικά.

Comments

Related Articles

Ferrari 2025: Η Ανατομία μιας Σεζόν Γεμάτης Υποσχέσεις και Δυσκολίες
5, AUG

Ferrari 2025: Η Ανατομία μιας Σεζόν Γεμάτης Υποσχέσεις και Δυσκολίες

Georgios Balatzis 0
Read More
Aston Martin F1: Γιατί οι Οδηγοί της «Δουλεύουν» Περισσότερο το Τιμόνι; 🤔🏎️
2, JUN

Aston Martin F1: Γιατί οι Οδηγοί της «Δουλεύουν» Περισσότερο το Τιμόνι; 🤔🏎️

Georgios Balatzis 0
Read More
Το μοναδικό Grand Chelem της καριέρας του στο Ζόλντερ
23, MAY

Το μοναδικό Grand Chelem της καριέρας του στο Ζόλντερ

2Fast 0
Read More