⚙️ SF-25 Μέρος 3ο: Κινητήρας, Υβριδικό Σύστημα και Μετάδοση – Η Καρδιά και ο Εγκέφαλος της Ferrari
Ένα από τα πιο κρίσιμα – και συχνά «αόρατα» – κομμάτια ενός μονοθεσίου Formula 1 είναι το power unit. Η Ferrari SF-25 δεν έκανε επανάσταση λόγω των κανονισμών που παγώνουν την εξέλιξη, αλλά έκανε κάτι εξίσου σημαντικό: εξευγενιζει και ισορρόπησε κάθε στοιχείο του συστήματος, από τον V6 ως τα software maps.
Σε αυτό το μέρος αναλύουμε:
- Το υβριδικό σύστημα της Ferrari και πώς εξελίχθηκε
- Την ψύξη και τη συμβατότητα με το αεροδυναμικό πακέτο
- Το σύστημα μετάδοσης και πώς στηρίζει τη δομή και τη συμπεριφορά του μονοθεσίου
🔋 Υβριδικό Σύστημα (ERS): Ηλεκτρική Ισχύς με Ακρίβεια
Το SF-25 κινείται από τον Ferrari 066/10 κινητήρα:
- 1.6 λίτρων V6 turbocharged, με split-turbo διάταξη (συμπιεστής και τουρμπίνα σε διαφορετικές πλευρές)
- Σύστημα MGU-H που ανακτά ενέργεια από την τουρμπίνα και μπορεί να επιταχύνει τον άξονα ➜ μηδενίζοντας turbo lag
- Σύστημα MGU-K που αποθηκεύει και απελευθερώνει μέχρι 120 kW ισχύος
- Μπαταρία λιθίου, ικανή να αποδώσει 4 MJ ανά γύρο
📊 Η εξέλιξη δεν αφορά το hardware (που είναι παγωμένο), αλλά την εσωτερική λειτουργία:
- Χαρτογραφήσεις ERS με καλύτερη ροή ισχύος στη διάρκεια του γύρου
- Στρατηγικές ανάκτησης που επιτρέπουν πλήρες deployment σε όλες τις ευθείες
- Βελτιώσεις στην αξιοπιστία (ιδιαίτερα στα ηλεκτρονικά) για αποφυγή “clipping” φαινομένων
🔧 Η Ferrari στόχευσε στο να κάνει την ισχύ προβλέψιμη και ρευστή, ιδανική για οδηγούς σαν τον Hamilton που βασίζονται στην αίσθηση του δεξιού ποδιού για απόλυτο έλεγχο.
🌡️ Ψύξη και Ενσωμάτωση με το Αμάξωμα
Η αλλαγή στις εισαγωγές αέρα και στα sidepods δεν έγινε μόνο για λόγους αεροδυναμικής, αλλά και για να επιτρέψει καλύτερη ψύξη χωρίς συμβιβασμούς.
Η Ferrari:
- Αφαίρεσε τα μικρά «βράγχια» γύρω από το cockpit που χρησιμοποιούσε το 2024
- Μετατόπισε τους εναλλάκτες θερμότητας σε offset διάταξη, αντί για το V-shape παλαιότερων χρόνων
- Άφησε περισσότερο όγκο μπροστά από τα radiators για ομαλότερη ροή και καλύτερο packaging
📌 Το αποτέλεσμα;
- Καλύτερη θερμική σταθερότητα ➜ λιγότερες ανάγκες για ανοίγματα στο bodywork
- Πιο αποδοτική λειτουργία κινητήρα ακόμα και σε ζεστές πίστες όπως η Βαρκελώνη ή το Κατάρ
🛞 Παραγωγή Ισχύος & Ομαλότητα
Παρά τους περιορισμούς, οι μηχανικοί κατάφεραν να βελτιώσουν:
- Την ροπή στο μεσαίο φάσμα στροφών, κρίσιμο για έξοδο από αργές στροφές
- Την αλληλεπίδραση ICE και MGU-K, ώστε να μην υπάρχουν απότομα peaks ή ξαφνικές μειώσεις ισχύος
- Την απόκριση του γκαζιού, κάνοντάς την ομαλή, χωρίς «σκαλοπάτια»
🎯 Ο στόχος: Ένα power unit που «ακούει» τον οδηγό και προσφέρει προβλεψιμότητα, ειδικά σε φάσεις όπως trail braking ή part-throttle εξόδους.
⚙️ Μετάδοση & Κιβώτιο Ταχυτήτων
Η Ferrari χρησιμοποιεί ένα 8τάχυτο seamless gearbox κατασκευασμένο in-house, με:
- Κέλυφος από ανθρακονήματα, που είναι ταυτόχρονα φέρων δομικό στοιχείο
- Άξονες και γρανάζια τιτανίου ή ειδικού ατσαλιού
- Hydraulic differential, πλήρως ρυθμιζόμενο από τον οδηγό (σε φάσεις entry/mid/exit)
- Διασύνδεση με το ERS και το σύστημα φρένων (brake-by-wire)
🧠 Όταν το MGU-K φρενάρει, το BBW προσθέτει ή μειώνει πίεση στα πίσω φρένα για να διατηρήσει ομοιογένεια στο φρενάρισμα. Το SF-25 δεν εμφανίζει πλέον τα “γρυλίσματα” που ακούγαμε το 2022-23 – κάτι που δείχνει υψηλή συνεννόηση των υποσυστημάτων.
🔄 Μετάδοση και Αεροδυναμική Ενσωμάτωση
Το κιβώτιο δεν είναι απλώς ένα μηχανικό στοιχείο. Είναι:
- Δομικό τμήμα του πλαισίου (πάνω του στηρίζεται η ανάρτηση)
- Αεροδυναμικό εμπόδιο (ή εργαλείο αν σχεδιαστεί σωστά)
- Κρίσιμο για το μήκος του πίσω μέρους, που επηρεάζει την κατανομή βάρους
Η Ferrari επέλεξε ένα πιο μακρύ κιβώτιο από τη Mercedes, θέλοντας να δώσει προτεραιότητα σε ροή αέρα και σταθερότητα, εις βάρος ίσως της απόλυτης συμπίεσης. Η Red Bull, αντίθετα, έχει το πιο κοντό πίσω μέρος στο grid, κάτι που δίνει εξαιρετική απόκριση αλλά απαιτεί πολύ υψηλή ακρίβεια ρύθμισης.
🧠 Έλεγχος & Λογισμικό
Όλα τα παραπάνω ενορχηστρώνονται από το standard ECU της FIA, αλλά η Ferrari “γράφει” τη δική της ενορχήστρωση:
- Λογισμικό για shifting, deployment και anti-stall
- Custom maps για διαφορικό, engine braking και ενεργειακή διαχείριση
- Αναβαθμίσεις software μέσα στη σεζόν (π.χ. νέα mapping για καλύτερη απόδοση στη Monza ή στη Suzuka)
Το SF-25 έχει εξελιχθεί ώστε ο οδηγός να “κουμπώνει” με το μονοθέσιο από τον πρώτο γύρο. Κάθε πάτημα στο γκάζι, κάθε φρενάρισμα, κάθε downshift — όλα ανταποκρίνονται με χειρουργική ακρίβεια.
🧮 Σύγκριση με Ανταγωνιστές
Ομάδα | PU | Χαρακτηριστικά |
|---|---|---|
Ferrari | 066/10 | Ισορροπημένη ισχύς, άριστη απόκριση, ευελιξία σε ρύθμιση |
Mercedes | AMG HPP | Εξαιρετική αξιοπιστία, αποδοτικό MGU-H, σταθερότητα |
Red Bull | RBPT-Honda | Εκρηκτική απόδοση, πολύ αποδοτικό ERS, “καλοκουρδισμένο” deployment |
Και οι τρεις είναι σχεδόν ισόπαλοι σε απόλυτη ιπποδύναμη 🔥, όμως η ποιότητα στην παράδοση ισχύος είναι που κάνει τη διαφορά — και εκεί το SF-25 δεν έχει τίποτα να ζηλέψει.
🔜 Στο επόμενο και τελευταίο άρθρο (ΜΕΡΟΣ 4): Θα αναλύσουμε πώς η SF-25 συμπεριφέρεται με τα ελαστικά.
Comments