🧩 SF-25 – Ανάρτηση και Ισορροπία: Η Μεγάλη Μετάβαση της Ferrari σε Pull-Rod
Η Ferrari, για πρώτη φορά στην εποχή των ground effect μονοθεσίων, αποφάσισε να επανασχεδιάσει ριζικά τη γεωμετρία της εμπρός ανάρτησης του SF-25. Η μετάβαση από push-rod σε pull-rod εμπρός δεν ήταν απλώς μια αλλαγή φιλοσοφίας – ήταν μια στρατηγική επένδυση στον αεροδυναμικό χαρακτήρα του μονοθεσίου.
Σε αυτό το μέρος, εμβαθύνουμε στο πώς αυτή η αλλαγή επηρεάζει την ισορροπία, τη συμπεριφορά στο φρενάρισμα και την πρόσφυση — και πώς η Ferrari συγκρίνεται με τη Red Bull και τη Mercedes.
🔄 Από Push σε Pull: Τι Σημαίνει στην Πράξη;
Το pull-rod σύστημα σημαίνει ότι η ράβδος που συνδέει το upright (τροχό) με το σασί τραβιέται (pull) προς τα κάτω κατά τη συμπίεση της ανάρτησης, αντί να ωθείται (push) προς τα πάνω όπως πριν.
🎯 Κύρια πλεονεκτήματα:
- Χαμηλότερη τοποθέτηση των inboard στοιχείων (dampers, rockers) ➜ χαμηλότερο κέντρο βάρους
- Περισσότερη ελευθερία στον σχεδιασμό του εμπρός ρύγχους ➜ καλύτερη ροή προς το πάτωμα και τα sidepods
- Δυνατότητα ενσωμάτωσης ισχυρού anti-dive για σταθερότητα στο φρενάρισμα
Η Red Bull έχει χρησιμοποιήσει αυτή τη διάταξη από το 2022, και η McLaren ακολούθησε. Η Ferrari ήταν η τελευταία από τους “μεγάλους” που έκανε το βήμα — και το έκανε με στυλ.
📏 Anti-Dive: Σταθερότητα στο Όριο
Η νέα γεωμετρία επέτρεψε στην ομάδα να εφαρμόσει σημαντικό ποσοστό anti-dive, δηλαδή μια γωνιακή τοποθέτηση των βραχιόνων της ανάρτησης ώστε να αντιστέκεται στη μετατόπιση του βάρους προς τα εμπρός κατά το φρενάρισμα.
💡 Τι σημαίνει αυτό στην πίστα;
- Το εμπρός μέρος δεν "βουτάει" υπερβολικά, άρα το πάτωμα και η ροή του αέρα παραμένουν σταθερά ➜ πιο προβλέψιμη αεροδυναμική πλατφόρμα
- Το εμπρός ελαστικό κρατάει καλύτερα την επαφή του με την άσφαλτο, με πιο ομοιόμορφη φθορά
- Ο οδηγός μπορεί να φρενάρει πιο αργά, χωρίς να προκαλέσει απώλεια rear grip λόγω pitch
📌 Συνδυάζοντας αυτά με τη μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ cockpit και εμπρός άξονα (μεγαλύτερο μεταξόνιο), το SF-25 έχει ένα από τα πιο σταθερά εμπρός τμήματα του grid.
🔧 Πίσω Ανάρτηση: Pull-Rod, με Σημασία στην Αεροδυναμική
Η Ferrari παρέμεινε πιστή στην pull-rod διάταξη πίσω, κάτι που έχει ενσωματώσει από το 2012. Αυτή η επιλογή:
- Διατηρεί τον αέρα καθαρό στην περιοχή του diffuser
- Βοηθά σε layouts με υψηλό rake, αν και πλέον όλοι έχουν μειώσει τον rake λόγω κανονισμών
Η γεωμετρία έχει ρυθμιστεί ώστε να προσφέρει anti-squat ➜ αντίσταση στο “κάθισμα” του πίσω μέρους κατά την επιτάχυνση. Έτσι:
- Ο διαχύτης διατηρεί σταθερό ύψος από το έδαφος
- Η πρόσφυση βελτιώνεται χωρίς να θυσιάζεται η ισορροπία
🔍 Η Red Bull επιλέγει push-rod πίσω (αντίστροφη προσέγγιση), δίνοντας μεγαλύτερη σταθερότητα στα "πατήματα", ενώ η Mercedes ακολουθεί push-rod και εμπρός και πίσω.
⚙️ Ρυθμίσεις & Στοιχεία Ανάρτησης
Η αλλαγή σε pull-rod εμπρός απαίτησε πλήρη αναδιάταξη του εσωτερικού χώρου της μύτης του μονοθεσίου:
- Τοποθέτηση ράβδων και rocker πολύ πιο χαμηλά
- Νέα σχεδίαση του bulkhead
- Αναπροσαρμογή του rack του τιμονιού
🛠️ Το συνολικό αποτέλεσμα είναι ότι το εμπρός σύστημα είναι πολύ πιο ελαφρύ, πιο συμπαγές και με εξαιρετικό αεροδυναμικό αποτύπωμα. Σε δοκιμές, το SF-25 έδειξε εξαιρετική απόκριση στο turn-in και ευκολία στο trail braking.
⚖️ Τι Λένε τα Δεδομένα;
📊 Στους πρώτους αγώνες, φάνηκε ότι:
- Το SF-25 έχει εξαιρετική σταθερότητα στην είσοδο των στροφών
- Επιτρέπει στον οδηγό να μεταφέρει περισσότερη ταχύτητα στο apex χωρίς να "ψαρεύει" το πίσω μέρος
- Το τιμόνι δίνει πιο φυσική αίσθηση με σαφή αντίληψη φορτίου
Ο Leclerc έδειξε αμέσως άνεση με το μπροστινό μέρος. Ο Hamilton, που έχει εμπειρία με πιο “μαλακά” εμπρός άκρα από τη Mercedes, χρειάστηκε μικρή προσαρμογή αλλά επεσήμανε το υψηλό επίπεδο feedback του SF-25.
🆚 Σύγκριση με Red Bull και Mercedes
Ομάδα | Ανάρτηση Εμπρός | Ανάρτηση Πίσω | Σχόλιο |
|---|---|---|---|
Ferrari | Pull-rod | Pull-rod | Νέα φιλοσοφία εμπρός, κλασικό στήσιμο πίσω |
Red Bull | Pull-rod | Push-rod | Αεροδυναμική ευελιξία πίσω, σταθερότητα εμπρός |
Mercedes | Push-rod | Push-rod | Κλασικό στήσιμο, καλά μελετημένο αλλά λιγότερο “ελεύθερο” για εξέλιξη |
Η Ferrari επένδυσε σε κάτι ριζικά νέο. Και ενώ η Red Bull διατηρεί τη συνταγή της επιτυχίας για τον Μαξ Φερστάπεν και η Mercedes βελτιώνει ένα υπάρχον concept, η Ferrari ξεκλείδωσε νέες αεροδυναμικές δυνατότητες και απέκτησε ευρύτερο setup window.
🔜 Στο επόμενο άρθρο (ΜΕΡΟΣ 3): Εξετάζουμε σε βάθος τον κινητήρα της SF-25, το ERS, τη μετάδοση και την αλληλεπίδρασή τους με το αεροδυναμικό πακέτο. Θα δούμε πώς η Ferrari “έδεσε” τις μονάδες ισχύος με το σασί για να πετύχει ευελιξία και αξιοπιστία σε κάθε πίστα.
Comments