Ο Θρυλικός Κινητήρας TAG-Porsche της Formula 1
Στη χρυσή εποχή των turbo στη Formula 1, ένας κινητήρας κατάφερε να αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα του, ο TAG-Porsche TTE P01.
Καρπός μιας πρωτοποριακής συνεργασίας μεταξύ της McLaren, της TAG (Techniques d’Avant Garde) και της Porsche, ο V6 turbo κινητήρας κυριάρχησε στα μέσα της δεκαετίας του 1980 και έγινε σύμβολο τεχνολογικής καινοτομίας, ισχύος και αξιοπιστίας.
Όλα ξεκίνησαν το 1982, όταν ο Ron Dennis, επικεφαλής της McLaren, αναζητούσε ένα μοτέρ που θα μπορούσε να ανταγωνιστεί τα πανίσχυρα τουρμπάτα των Renault, Ferrari και BMW.
Την απάντηση έδωσε η TAG, μέσω του Mansour Ojjeh, χρηματοδοτώντας την ανάπτυξη ενός εντελώς νέου κινητήρα. Η Porsche, με τεράστια εμπειρία στους αγώνες αντοχής και με τεχνική τελειότητα, ανέλαβε τη σχεδίαση και την κατασκευή.
Το αποτέλεσμα ήταν ο TAG TTE P01, ένας 1.5 λίτρων V6 twin-turbo κινητήρας, ειδικά σχεδιασμένος για το σασί της McLaren.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Ο κινητήρας TAG-Porsche ξεχώριζε για την υψηλή του απόδοση και την εξελιγμένη μηχανική. Παρακάτω παρατίθενται τα βασικά του στοιχεία:
Κατασκευαστής: Porsche (για λογαριασμό της TAG)
Τύπος: V6 80° twin-turbo
Κυβισμός: 1.5 λίτρα
Ισχύς: Από ~750 έως 1000 ίππους (ανάλογα με τις ρυθμίσεις)
Χρήση: 1983–1987
Στροφές: Έως 11.000 rpm
Καύσιμο: Ειδικά μείγματα που μεταβάλλονταν ανάλογα με την πίστα
Ο κινητήρας έκανε το ντεμπούτο του το 1983 στο GP Ολλανδίας, με οδηγό τον Νίκι Λάουντα. Αν και δεν εντυπωσίασε άμεσα, η εξέλιξη ήταν ραγδαία. Το 1984, ο συνδυασμός του κινητήρα TAG-Porsche με το μονοθέσιο McLaren MP4/2 οδήγησε σε μια από τις πιο κυρίαρχες σεζόν στην ιστορία της F1.
Τίτλοι που κατέκτησε:
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Οδηγών 1984 – Niki Lauda
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Οδηγών 1985 & 1986 – Alain Prost
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών 1984 & 1985
Σύνολο Νικών: 25
Η αξιοπιστία και η ροπή του κινητήρα έδιναν στη McLaren το πλεονέκτημα σε στρατηγική και κατανάλωση καυσίμου, κρίσιμο σε μια εποχή που οι κανονισμοί περιορίζαν το μέγιστο επιτρεπόμενο καύσιμο ανά αγώνα.
Παρόλο που ο κινητήρας ήταν δημιούργημα της Porsche, δεν έφερε ποτέ το όνομά της πάνω στα μονοθέσια. Αντίθετα, διαφημιζόταν ως TAG Turbo, προωθώντας τον χορηγό και επενδυτή του project. Ήταν μια από τις λίγες περιπτώσεις όπου η Porsche παρέμεινε στο παρασκήνιο, παρότι είχε κεντρικό ρόλο στην επιτυχία.
Το 1987, καθώς οι κανονισμοί άρχισαν να περιορίζουν τους turbo κινητήρες, ο TAG-Porsche έδειξε σημάδια γήρανσης. Η McLaren αποφάσισε να στραφεί στην Honda από το 1988, βάζοντας τέλος σε αυτή την ιστορική συνεργασία.
Ωστόσο, η κληρονομιά του TAG-Porsche παραμένει βαθιά χαραγμένη στην ιστορία της F1. Θεωρείται σήμερα ως προπομπός των σύγχρονων εργοστασιακών συνεργασιών ανάμεσα σε ομάδες και κατασκευαστές κινητήρων.
Ο κινητήρας TAG-Porsche ήταν το αποτέλεσμα μιας στρατηγικής, επιχειρηματικής και τεχνολογικής σύμπραξης που έδειξε πώς η καινοτομία μπορεί να προκύψει από τις συνέργειες. Άφησε πίσω του τίτλους, νίκες, και έναν μηχανολογικό θρύλο που ακόμη εμπνέει.
Comments