⚙️ McLaren MCL39 – Ανάρτηση, Σασί & Μηχανική Συμπεριφορά (Μέρος 3/4)
Εμπρός Ανάρτηση – Pull-Rod & Anti-Dive
Η McLaren υιοθέτησε pull-rod ανάρτηση εμπρός, συνεχίζοντας την προσέγγιση που ξεκίνησε με την MCL38. Η επιλογή αυτή —αρχικά σπάνια στο grid— είναι πλέον κοινός παρονομαστής των κορυφαίων ομάδων (Ferrari, Red Bull), καθώς επιτρέπει:
- Χαμηλότερη τοποθέτηση βραχιόνων και rockers, άρα καλύτερο packaging
- Ελεύθερη ροή αέρα προς τα venturi κανάλια του πατώματος
- Μείωση του εμπρός CoG
Η γεωμετρία της MCL39 ενσωματώνει υψηλό βαθμό anti-dive μέσω της κλίσης των άνω βραχιόνων προς τα κάτω. Αυτό ελαχιστοποιεί τη βύθιση του εμπρός άξονα στο φρενάρισμα – κρίσιμο για τη διατήρηση της αεροδυναμικής πλατφόρμας και την απόδοση των venturi. Η απόκριση του εμπρός μέρους γίνεται πιο απότομη, ενώ μειώνεται ο “αεροδυναμικός εκτροχιασμός”.
Πίσω Ανάρτηση – Push-Rod & Anti-Squat
Η MCL39 διατηρεί push-rod διάταξη πίσω – επιλογή που έρχεται σε αντίθεση με την pull-rod αρχιτεκτονική της Red Bull και της Ferrari. Τα πλεονεκτήματα περιλαμβάνουν:
- Καλύτερη απόσβεση και αντιστάθμιση του rear squat κατά την επιτάχυνση
- Απλοποιημένο linkage σύστημα με μειωμένες στρεπτικές καταπονήσεις στο κιβώτιο
- Βελτιωμένη δομική σταθερότητα, ιδίως σε corner exits
Η γεωμετρία παρέχει anti-squat μέσω της κατακόρυφης διαφοροποίησης των βραχιόνων – αποτρέποντας την υπερβολική καθίζηση του πίσω άκρου και διατηρώντας το πάτωμα λειτουργικό σε υψηλά φορτία. Αυτό βοηθά στην ομαλή μεταφορά ροπής, αλλά και στον περιορισμό των διαταραχών στο diffuser.
Πλαίσιο & Monocoque
Το σασί της MCL39 κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου από carbon-fiber monocoque, με πρόσθετα στρώματα kevlar και Zylon στις περιοχές υψηλής φόρτισης. Τα κύρια χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν:
- Αυξημένη δομική ακαμψία γύρω από το bulkhead και τα suspension pickup points
- Ενίσχυση πυθμένα με titanium inserts για τη διαχείριση βάρους ballast και προστασίας από kerb impacts
- Ενσωμάτωση εσωτερικών εξαρτημάτων (μπαταρία, ECU) στο χαμηλότερο σημείο
Η McLaren επανασχεδίασε το bulkhead για να υποστηρίξει την αυξημένη anti-dive γωνία και να διατηρήσει την ακαμψία του chassis υπό δυναμικά φορτία. Το αποτέλεσμα είναι πιο σταθερή πλατφόρμα, με βελτιωμένη απόκριση τιμονιού και φρένου.
Κατανομή Βάρους & Κέντρο Μάζας
Η MCL39 είναι σχεδιασμένη να λειτουργεί κοντά στο ελάχιστο επιτρεπόμενο βάρος των 796 kg (συμπεριλαμβανομένου οδηγού). Η κατανομή βάρους στοχεύει σε:
- ~46.5% εμπρός / 53.5% πίσω, σύμφωνα με τα όρια της FIA
- Κέντρο μάζας όσο το δυνατόν χαμηλότερο – επιτυγχάνεται με packaging στοιχείων κοντά στη βάση
- Χρήση ballast για fine-tuning του balance σε κάθε πίστα
Η συνδυασμένη χρήση pull-rod εμπρός και push-rod πίσω, σε συνδυασμό με το ευέλικτο ballast configuration, επιτρέπει στην ομάδα να διαχειρίζεται δυναμικά το balance ανάλογα με την πίστα και τα χαρακτηριστικά φθοράς ελαστικών.
Συγκριτική Ανάλυση Ανάρτησης & Σασί
🔴 Ferrari SF-25
Pull-rod εμπρός και πίσω, με μέτριο anti-dive. Το σασί εστιάζει στην ακαμψία και στην ευκολία προσαρμογής μέσω μηχανικών ρυθμίσεων. Παράγει υψηλό απόλυτο φορτίο, αλλά μπορεί να εμφανίζει ευαισθησία στις αλλαγές κλίσης.
🔵 Red Bull RB21
Push-rod εμπρός και πίσω, συντηρητικό anti-dive. Απόλυτη εναρμόνιση πλαισίου-αεροδυναμικής, αλλά πιο ήπια μηχανική απόδοση. Διατηρεί το platform control μέσω αεροδυναμικών στοιχείων και όχι μέσω ανάρτησης.
⚪ Mercedes W16
Push-rod εμπρός/πίσω, μέτρια γεωμετρία. Η ομάδα εστιάζει σε σταθερό brake performance και ακαμψία του monocoque. Έμφαση σε προβλεψιμότητα και φιλικότητα προς τον οδηγό.
✅ Μέρος 4: Σύστημα Πέδησης, Cockpit & Εξέλιξη στη Σεζόν.
Comments