"Αναλύοντας την Τεχνική Στροφών: Πώς να Κυριαρχήσεις στην Αγωνιστική Οδήγηση

🏁 RACE RADIO - Ακούστε το Άρθρο
1x
Έτοιμο για ανάγνωση



"Αναλύοντας την Τεχνική Στροφών: Πώς να Κυριαρχήσεις στην Αγωνιστική Οδήγηση

Σε προηγούμενο άρθρο, επικεντρωθήκαμε στην πρόσφυση και στις ιδιότητες των ελαστικών. Εφόσον έχουμε κατανοήσει την έννοια της πρόσφυσης, θα προχωρήσουμε στην τεχνική των οδηγών Formula 1 και γενικά στην τεχνική της οδήγησης των οδηγών αγώνων, αλλά και για εμάς τους ίδιους (για αγωνιστική οδήγηση σε πίστα και πάντα σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο – πίστα), που θα χρειαστούμε για να μπορέσουμε να πάρουμε καλύτερα, πιο γρήγορα και σταθερά μία στροφή.

Τα στάδια που πρέπει να ακολουθήσουμε για να το επιτύχουμε είναι τρία (τα τρία στάδια των στροφών: φρένο, στροφή, επιτάχυνση). Ας τα πάρουμε όμως με τη σειρά. Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να σκεφτούμε είναι πώς θα φρενάρουμε καθώς πλησιάζουμε τη στροφή. Το φρενάρισμα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν καλύτερο και άμεσο (βάσει πάντα της πρόσφυσης των ελαστικών). Στο φρενάρισμα θα προσπαθήσουμε να πετύχουμε την μέγιστη ταχύτητα με την οποία θα μπορέσουμε να διανύσουμε τη στροφή. Στην ουσία, θα προσπαθήσουμε να επιτύχουμε τη μέγιστη φυγόκεντρο δύναμη (αυτό είναι συνήθως το σημείο όπου το τιμόνι θα στρίψει όσο το δυνατόν περισσότερο, με την καλύτερη πρόσφυση).

Αφού επιβραδύνουμε στη μέγιστη ταχύτητα με την οποία μπορούμε να πάρουμε τη στροφή, το επόμενο βήμα μας θα είναι να στρίψουμε το τιμόνι. Να τονίσουμε ότι, για να στρίψουμε το τιμόνι, θα πρέπει να έχουμε ελευθερώσει το πόδι μας από το φρένο (στην ουσία ελευθερώνουμε την πρόσφυση της επιβράδυνσης, για να μπορέσουμε να έχουμε το καλύτερο δυνατό κράτημα στη στροφή). Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στην Formula 1, παρατηρούμε ότι το φρενάρισμα (την πρόσφυση της επιβράδυνσης) μαζί με το στρίψιμο του τιμονιού γίνονται ταυτόχρονα. Αυτό γίνεται διότι η πρόσφυση που παρέχει το μονοθέσιο μπορεί να ανταπεξέλθει στις διπλές επιβαρύνσεις που υποβάλει ο οδηγός.

Αυτό που θέλουμε να αποφύγουμε στην ουσία είναι οι αιφνίδιες, βίαιες κινήσεις στο τιμόνι. (Αυτός είναι και ένας παράγοντας στο οποίο παίζει καθοριστικό ρόλο το οδηγικό στυλ του οδηγού.) Προσπαθούμε να στρίψουμε το τιμόνι προοδευτικά. Το επόμενο βήμα είναι να κρατήσουμε σταθερή την ταχύτητά μας μέχρι να φτάσουμε στην έξοδο της στροφής (το γκάζι σταθερό και όχι τέρμα πατημένο). Μόλις αντικρίσουμε την έξοδο της στροφής, αρχίζουμε να επαναφέρουμε σιγά και σταθερά το τιμόνι, μειώνοντας έτσι τη φυγόκεντρο δύναμη. Με αυτόν τον τρόπο ελευθερώνουμε την πρόσφυση των ελαστικών, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την επιτάχυνση του αυτοκινήτου. Καθώς βγαίνουμε από τη στροφή, πατάμε προοδευτικά το πεντάλ του γκαζιού (όχι τέρμα το γκάζι, αυτό θα σας δυσκολέψει να στρίψετε). Η χρυσή τομή είναι όσο επαναφέρουμε το τιμόνι, τόσο αυξάνουμε και την ταχύτητα, πιέζοντας το γκάζι προοδευτικά.

Εκτός από τα τρία στάδια για να επιτύχουμε την καλύτερη δυνατή ταχύτητα, έχουμε και τα τρία στάδια της γραμμής, την οποία πρέπει να ακολουθήσουμε (σε ποια λωρίδα είναι καλύτερο να βρίσκεστε, όταν στρίβετε): εξωτερική, εσωτερική και εξωτερική. Κατά την είσοδό μας στη στροφή, θα πρέπει το αυτοκίνητο να είναι στην εξωτερική πλευρά της στροφής. Στη συνέχεια, καθώς στρίβουμε, θα χρειαστεί να κλείσουμε την τροχιά μας, για να μεταφερθούμε στην εσωτερική πλευρά της. Στην έξοδο της στροφής, βγαίνουμε πάλι στην εξωτερική πλευρά. Με αυτήν την τροχιά που ακολουθήσαμε, μπορούμε να αναπτύξουμε μεγαλύτερες ταχύτητες.

Το μειονέκτημα με τη χρήση αυτής της τεχνικής (εξωτερική, εσωτερική, εξωτερική) είναι ότι αυξάνει την καλυπτόμενη απόσταση. Όταν διανύετε μια ιδιαίτερα μεγάλη γωνία ή όταν η ισχύς του αυτοκινήτου σας είναι πολύ μικρότερη από το κράτημα των ελαστικών, μπορεί να είναι ταχύτερο να παραμείνετε στο εσωτερικό της διαδρομής σε όλες τις φάσεις της στροφής.

Εφόσον γνωρίζουμε την τεχνική με την οποία μπορούμε να στρίψουμε, θα πρέπει να βρούμε και το ακριβές σημείο για να το κάνουμε. Στην ουσία, πρέπει να βρούμε το πλησιέστερο σημείο της στροφής που βρίσκεται στο εσωτερικό, γνωστό και ως κορυφή της στροφής (apex). Συνεπώς, η κορυφή της στροφής (apex) είναι το ακριβές σημείο, στο οποίο το αυτοκίνητο βγαίνει από το κυρίως τμήμα της στροφής και φτάνει στο σημείο όπου μπορεί να επιταχύνει.

Η καλύτερη μέθοδος για να μπορέσουμε να το εκτελέσουμε επιτυχώς είναι η εξάσκηση. Συμβουλή μας είναι να το προσπαθήσετε στην αρχή με πιο μικρές ταχύτητες, προσπαθώντας να κατανοήσετε την πρόσφυση, στην οποία αναφερθήκαμε σε προηγούμενο άρθρο. Να τονίσουμε να μην τα επιχειρήσετε σε πολυσύχναστους δρόμους, πόλεις κ.λπ. Υπάρχουν πίστες στην Ελλάδα όπου θα μπορέσετε να πιέσετε και να δοκιμάσετε το αμάξι σας με ασφάλεια. Μείνετε συντονισμένοι, καθώς θα έχουμε πολύ υλικό για τους επόμενους μήνες...

Comments

Related Articles

Από το “GP2 Engine” στη Δόξα: Πώς η Honda Απέτυχε με τη McLaren αλλά Θριάμβευσε με τη Red Bull
11, OCT

Από το “GP2 Engine” στη Δόξα: Πώς η Honda Απέτυχε με τη McLaren αλλά Θριάμβευσε με τη Red Bull

2Fast 0
Read More
Αφιέρωμα: Ο Σεμπάστιαν Φέτελ και η αυτοκρατορία του 2013
9, OCT

Αφιέρωμα: Ο Σεμπάστιαν Φέτελ και η αυτοκρατορία του 2013

2Fast 0
Read More
🏁 Ο «σιωπηλός Γερμανός» που παραλίγο να γίνει βασιλιάς
7, OCT

🏁 Ο «σιωπηλός Γερμανός» που παραλίγο να γίνει βασιλιάς

2Fast 0
Read More