Valerio Colotti: Ο μηχανικός που χάρισε ψυχή στα γρανάζια
Στον κόσμο της Formula 1, τα φώτα σπάνια πέφτουν στους ανθρώπους που βρίσκονται πίσω από τα παρασκήνια. Κι όμως, χωρίς τους «αθόρυβους» δημιουργούς, τα μονοθέσια δεν θα ζούσαν ποτέ τη δόξα. Ένας από αυτούς ήταν ο Valerio Colotti, ο Ιταλός μηχανικός που έκανε τα γρανάζια να μιλούν τη δική του γλώσσα.
Γεννημένος το 1925, ο Colotti μεγάλωσε σε μια Ιταλία που ζούσε και ανέπνεε με το πάθος της μηχανοκίνησης. Από νωρίς έδειξε ότι ήταν ένας εφευρέτης με ψυχή καλλιτέχνη. Στη Maserati, ανέλαβε να «ζωντανέψει» την 250F, το μονοθέσιο που θα χάριζε στον Juan Manuel Fangio έναν από τους πιο θρυλικούς τίτλους στην ιστορία της Formula 1. Εκεί φάνηκε για πρώτη φορά η ιδιοφυΐα του, ο τρόπος που μπορούσε να μεταφράσει τη θεωρία σε μέταλλο, και το μέταλλο σε νίκες.
Όμως ο Colotti δεν ήταν άνθρωπος που θα αρκούνταν στο να μένει σε ένα πράγμα. Το 1958 ιδρύει τηνTec-Mec, μια μικρή αλλά τολμηρή εταιρεία. Σαν άλλος καλλιτέχνης, παίρνει τον καμβά της Maserati 250F και δημιουργεί τη δική του εκδοχή, το Tec-Mec F1. Δεν ήταν ένα μονοθέσιο που έγραψε ιστορία σε βαθμολογικούς πίνακες, αλλά έγραψε ιστορία γιατί απέδειξε πως το όνειρο ενός μηχανικού μπορούσε να πάρει σάρκα και οστά, ακόμη κι αν στερούνταν τους πόρους των μεγάλων κατασκευαστών.
Η πραγματική του κληρονομιά όμως ήρθε λίγο αργότερα, όταν ίδρυσε την Colotti Trasmissioni. Αν οι κινητήρες ήταν η καρδιά των αγωνιστικών αυτοκινήτων, τότε τα κιβώτια ταχυτήτων του Colotti ήταν η φωνή τους. Με τις καινοτόμες λύσεις του, τα μονοθέσια απέκτησαν ευελιξία και αντοχή που μέχρι τότε έμοιαζαν άπιαστες. Ο κόσμος της Formula 1, της Formula 2 και των αγώνων αντοχής έμαθε να εμπιστεύεται το όνομά του. Και οι οδηγοί, χωρίς ίσως να το ξέρουν, κέρδιζαν χάρη στη δική του αφοσίωση.
Ο Valerio Colotti δεν υπήρξε ποτέ ο «σταρ» της πίστας. Δεν φόρεσε ποτέ κράνος, δεν πανηγύρισε στο βάθρο. Μα εκείνος γνώριζε, κι αρκούσε αυτό ότι σε κάθε αλλαγή ταχύτητας, σε κάθε στροφή που έπαιρνε ένα μονοθέσιο με ακρίβεια χειρουργού, υπήρχε ένα κομμάτι της ψυχής του.
Πέθανε το 2008, αφήνοντας πίσω του όχι μόνο μια εταιρεία που συνεχίζει να φέρει το όνομά του, αλλά και μια παρακαταθήκη, ότι η πραγματική δόξα δεν βρίσκεται πάντα μπροστά στα μάτια του πλήθους. Μερικές φορές, βρίσκεται κρυμμένη στα γρανάζια, στους άξονες και στις σκιές του pit lane.
Ο Colotti υπήρξε εκείνος που έδωσε στα μηχανήματα συναισθήματα. Και για αυτό, οι θιασώτες του μηχανοκίνητου αθλητισμού τον θυμούνται ως έναν ποιητή της μηχανικής.
Comments